På JSH tager vi udgangspunkt i relations - og ressourceorienteret pædagogik.
Relationspædagogik omhandler “det”, der sker i mødet mellem mennesker, altså med særligt fokus på mødet og samspillet mellem pædagogen og barnet. Det er i samspillet med andre mennesker, at vi udvikler vores selvforståelse, selvværd og selvtillid. Det er i relationerne, at vi giver og modtager anerkendelse. Derfor mener vi at relationerne også er centrale i forhold til læring og udvikling. Når vi arbejder ressourceorienteret, tager vi udgangspunkt i det, "der er", og ikke i mangler og fejlfinding. Vi fokuserer på det, der fungerer, og det der giver mulighed for udvikling og trivsel.
I JSH mener vi, at relationspædagogik har følgende omdrejningspunkter:
- ressourceorientering
- anerkendelse
- opmærksomhed og kontakt
- omsorg og læring
Således bliver dette vores pædagogiske kerneydelse, hvor den voksnes tilgang er af væsentlig betydning, i kontakten og ageren i forhold til barnets udvikling, trivsel og læring.
Beskrivelser af hvad der hæmmer eller forhindrer et barns funktion og udvikling, mener vi ikke, er tilstrækkeligt som grundlag for at vide, hvordan man kan støtte et menneskes udvikling. Derimod tager vi udgangspunkt i en klarlægning af tilgængelige og potentielle ressourcer og måder, der kan aktiveres og videreudvikles på.
Vi gør brug af en vejledende og personlig støtte til nye forsøg for barnet, i at mestre og lære, da vi mener, at det ofte vil være afgørende for barnets mulighed for selvrealisering. Vores faglige tilgang bygger på vigtigheden af at give barnet oplevelsen af at være aktør i / over eget liv, og at det udvikler sig i samspil med andre, der anerkender dets følelser, intentioner, eksistens og uafhængighed.
Det er kendetegnende for målgruppen af børn, som flytter ind i JSH, at de har udviklet overlevelsesstrategier ud fra de selvsamspilsoplevelser, der har været i deres tidligere miljø. Barnet er derfor ofte ikke blevet mødt på: • oplevelsen af at have værdi i sig selv, • oplevelsen af egne følelser som virkelige, at kunne mærke og kunne skelne mellem følelser, • oplevelsen af tillid til sig selv og egne kompetencer. Den pædagogiske tilgang beror derfor på at etablere gensidig tillid, accept og respekt i mødet med det andet menneske.
Vi tager derfor udgangspunkt i at møde barnet på de forudsætninger, det har for at tænke, handle og føle som det gør.
Narrativ tilgang: Vi samarbejder med barnet i en narrativ kontekst, hvilket betyder at barnets selvfortælling er i centrum. Dette finder vi givende, da vi ud fra det narrative perspektiv kan få et indblik i de grundlæggende psykologiske mekanismer hos barnet, hvilket kan skabe grundlag for nytænkning i tilrettelæggelsen af den pædagogiske praksis og udvikling af barnets identitet.
I JSH er der altid to historier at lytte til, dels historien om det, der er svært, problematisk og / eller traumatisk i barnets liv, og dels historien om, hvad barnet har formået at fastholde, at tillægge værdi i sit liv.
I mødet med barnet ser vi det som vigtigt at møde barnet, der hvor han/hun er i sin livshistorie, og anerkende barnet ud fra de betingelser, det kommer med. De narrative redskaber tænkes her som de sociale historier, som barnet er en del af.
Vi arbejder med kortlægning af barnets familierelationer og netværk. Her benytter vi bl.a. stamtræet, livshistorien, samtaler om oplevelser i barndomog nutid, for herigennem at hjælpe barnet i fremtiden, til at benytte allerede erhvervede kompetencer på nye og for barnet hensigtsmæssige måder.
Socialpædagogisk metode: Vi vægter det sociale miljø, - samt den institutionelle rammes betydning for barnets adfærd og trivsel. Vi har fokus på det enkelte barn og fællesskabet. Vi ser børnenes udviklings- og forandringsprocesser som væsentlige og værdifulde, da det er her, i det sociale samspil barnet forhandler mening og identitet. I voksen/barn - relationen, arbejder vi med at barnet skal have en oplevelse af “hvem er jeg” - altså at barnet oplever omsorgsfulde relationer, således at barnet erfarer at blive mødt, have betydning og være afholdt som den, han eller hun er.
Vi tager primært afsæt i metoderne jeg -støtte, spejling og stilladsering.
I metoden spejling har vi fokus på de tanker og følelser, der knytter sig til barnets handlinger.
Når vi bruger jeg - støtte i kontakten med barnet, er det ofte når barnet er impulsstyret. Således arbejder vi jeg - støttende når vi skaber en ydre struktur for barnet, der på længere sigt kan være med til at barnet udvikler en indre struktur, som gør det i stand til at regulere sig selv.
Vi arbejder med stilladsering, zonen for nærmeste udvikling, hvilket betyder at barnets erfaringer først kan optræde som en kollektiv og social aktivitet, hvorefter vi sammen med barnet i en individuel støtte via samtaler og vejledning, hjælper barnet, ud fra de erfaringer det har gjort sig, til at kunne mestre situationen.
For at sikre progression, i barnets udvikling, arbejder vi med at tilpasse opgaverne i forhold til den stigende sværhedsgrad og kompleksitet, der er til stede. Vi hjælper barnet til at kunne mestre, ved at tydeliggøre situationen, strukturere og klarlægge mål for aktiviteten. Desuden arbejder vi med at motivere, inspirere, og skabe interesse og tro på at barnet kan afprøve nye handlemuligheder.
Vi gør brug af ”den røde tråd”. Med den metafor mener vi, at det er vigtigt at skabe sammenhængskraft i barnets liv, ved inddragelse af barnets netværk, for at styrke og udvikle disse.
Vi hjælper barn og forældre til at gå ind i det ofte, ”konfliktfyldte rum”, for her at skabe forståelse og accept for mulighederne ved forandring og udvikling.
I videst muligt omfang støtter vi barnet i at være en del af nærmiljøet, gennem idrætsklubber, fritidsklubber og almindeligt dagligt samvær med kammerater. Med andre ord, vi har fokus på barnets/den unges evner og udviklingsmuligheder i sociale sammenhænge.
De ansatte fremstår nærværende, autentiske, stabile og med fokus på barnets individuelle mål. ”Den såkaldte betydningsfulde anden”.